skmaPORTAL PRASKMA

SELAMAT HARI GURU 2012

Selamat Hari Guru diucapkan untuk semua rakan-rakan guru di seluruh MALAYSIA dan di seluruh dunia, 'HAPPY TEACHERS'S DAY'



Begitu besarnya jasa guru hanya anak didik yang tahu menilainya apabila mereka telah berjaya, ini mengingatkan saya pada satu sajak karya SN Usman Awang bertajuk Guru Oh Guru. Antara bait-bait yang sangat membanggakan, kalau kita hayati adalah seperti berikut :

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
 Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
 Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
 Jika hari ini seorang ulama yang mulia
 Jika hari ini seorang peguam menang bicara 
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
 Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
 Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
 Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca

 Teringat sewaktu di zaman kelas tadika dan darjah satu dulu...begitu sukar untuk belajar hingga dapat menulis dan membaca. Lepas satu-satu ilmu yang guru curahkan hingga kita berjaya ke tahapnya. Kegarangan guru pada masa itu menjadi detik manis dalam kenangan kita hingga kini walaupun mereka telah tiada. Dan kini bila kita telah menjadi guru , anak didik yang datang tanpa pandai apa-apa ...menjadi satu kepuasan dalam hati bila mereka telah pandai menulis dan membaca dengan lancar.
 Kita tidak mengharapkan apa-apa..hanya keberkatan dari ALLAH YANG ESA supaya dipanjangkan untuk anak-cucu kelak.
 Kepada semua guru-guru, saya doakan moga kalian terus sabar dan tabah dalam mendidik anak bangsa kita demi memastikan mereka ini kelak menjadi seorang rakyat yang cemerlang dan bertanggungjawab kepada agama, bangsa dan Negara.

 JASA GURU MOGA DIKENANG SEPANJANG HAYAT.

 
Powered By Blogger | ZALINA ADAM Design By SEK.KEB. MATA AYER | Modified By DBD 4690 iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top